スキップしてメイン コンテンツに移動

Onokoro Jinja Shrine(おのころ神社)


Izanagi and Izanami
Retrieved on 2012/7/14
from Wikipedia
When talking about how Japan was created, you can read Kuniumi Shinwa (A myth about creation of a country) which appears in Kojiki(古事記), the first series of in-writing history books in Japan edited 1,300 years ago. The story is about  the very first moment of creation of Japan as follows;


Once upon a time, great divinities assigned its subordinates Izanagi and Izanami to create the land of Japan. Upon this assignment, Izanagi (Father-god)and Izanami (Mother-goddess)  plunged a heavenly pike bestowed by the great devinities into a chaotic ocean and scrambled it . When they pulled up the pike from the ocean, water-drops dropped from the pike's edge into the ocean. Those drops congealed them selves and became the first island of Japan  (Onokoro - Island) was created.The two deities settled in the island and got married, then they created other eight islands of Japan and numerous numbers of Japanese deities from the island.







Nushima-Island(沼島),  a small island located in south-east from Awajishima-island, Hyogo,  of which demensions are 2.71 km², where only about 600 people are living, is ledendarily the first island created by the water drop, where the two deities settled firstly.  Though there are some arguments, Nushima has been strongly believed as the first one because of the island's local religion (local people had worshiped the two deities by building a shrine, having a ritual and so foth even before the other candidates emerged by academic discussions among scholors).  


After a 10-minute ferry transport from Habu port in south in Awajishima-Island,  the kind sea wind with birds' warbling welcomed me. There were fishing boats anchored in the port as Nushima's main industry is fishery. There are no 24-hour convenience stores, supermarkets, and shopping malls. People are friendly to say hello to me with smiles, though it rarely happnes in skyscraper-walled city where I live. At the very fisrst moment,  I felt the time stopped in the island; nostalgic.


My friends and I went to a shrine where the two deities are enshrined. The shrine is on a small hill and it took us 10-20 minutes on foot from the port to the shrine's entrance. As we approached, we began to feel something is different.

The shrine called Onokoro-shirine is the center of local people's faith but it is usually unmanned (well maintained by a local ladies' association periodically). Therefore, at the first glance, it looked clean and sharp but a bit dreary. Well, Japan's shintoism isn't an idolarty, so generally there are no statues/objects of enshirined deities in Japanese shrines. All we need is to keep worships to the deities, therefore there won't be any needs to have eye-opening decorations/ornaments in the shrines. 


From the entrance of shrine
The main building (alter)







































The Stone Statue
However, there is a stone statue of the two deities in the shrine in order for local people to show their respects in more vivid way. The statue shows the very moment that the two deities created the Onokoro Island (A male god on the left holds the pike and plunges it down). Because of the statue's exposure to wind and rain, it got coated, but its divinity remains still.



According to the shrine's history displayed there, though there is a hall for worshiping the enshirined existence in the shrine, its spirit itself is laid down on the hill itself; when you are in the shrine, you are standing on spirits of the two deities for Japan-birthing. If you are not biased with spirituality, you may feel warmth from the ground and its energy runs up throughout your body from the foot to the head. Even if you are not that spiritual,  you easily feel chilled up  right after your entrance into the shrine. You may feel that the air suddenly changes compared to the base of the hill and you may simply feel it's a sacred place.



コメント

このブログの人気の投稿

茶道における「おもてなし」の本質

茶道は日本の伝統文化の一つであり、客をもてなす心が大切だと言われています。しかし、私はお点前をする際、少し異なる観点を持っています。それは、「お点前さんは客をもてなす存在ではなく、茶器や茶釜、茶杓たちと同じ『茶を点てる道具の一部に過ぎない』」という考え方です。この視点を持つことで、自我を極力排し、茶を点てる行為そのものに専念するようにしています。 「おもてなし」と「表無し」の違い 一般的に「おもてなし」という言葉は、「客をもてなす」という意味合いで使われます。しかし、私の師匠から教わったのは、「おもてなし」を「表無し」として捉えることの大切さです。 表がなければ裏もない。これが「表無し」の本質です。確かに、誰かを特別にもてなすことは、その人に幸せを感じてもらえますが、同時に他の人をもてなさないという区別が生まれ、不満が募る原因にもなり得ます。茶道の精神において、これは避けるべきことです。 もちろん、相対するお客さんによっては、多少作法に差は生じます。古くは天皇や皇族方、将軍や大名といった特殊な立場の人々、現代では経営者などの立場のある方と私たちのような一般の方とでは、その方々が茶室で窮屈な思いをしないよう、点前の作法や使う茶碗を普段のものと区別して気遣うということはあります。ただ、目の前にある一碗の茶自体が、人を取捨選択、区別しないことは常に意識しています。 茶席で客をもてなさない、という意味では決してありません。お客さんへの気遣いやもてなしについては、アシスタントである半東さん(はんどう:接客役のようなもの。茶会では、お点前さんと半東さんの二人体制で茶席を差配します)にお任せして、茶を供する点前役としては、表も裏もつくらず、ただ目の前の茶を点てることだけを念頭に置いています。半東さんがいないときは、自分一人でお点前ももてなしもするわけですが、それでもお点前中は静寂を保ち、一切の邪念は振り払うようにしています。 無心で茶に語らせる 私たち人間は完璧ではありません。目の前の客に心を注ぐことはもちろんできますが、同時に周囲のすべてに気を配るのは容易ではありません。だからこそ、「表」を意識せず、「裏」を作らず、ただ無心で茶を点てる。点てた茶そのものが、香りや風味などで語り始めるのを待ちます。 茶道において、道具たちは私たちと同じく主役の一部です。茶釜が湯の音を奏で、茶杓が...

茶道人口の減少

昨年末に地元で、学生時代の後輩と飲みに出かけました。彼は、私が茶道家であることをしっているので、その酒の席で、数年前の茶席での経験を教えてもらいました。 彼は、大学時代の茶道部OBの友人に誘われ、茶道部の現役学生とOBが取り仕切る大寄せの茶会に参加したそうです。茶道初心者の彼が、何とか見様見真似で体験したものの、敷居の高さや作法の難しさ、さらには周囲の雰囲気に押されて、かなり苦労したとのことでした。 例えば、茶席では扇子を携帯するのが一般的です。扇子は、挨拶や金銭の受け渡しの際に敷物として使うなど、礼儀の一環として必要なアイテムです。しかし、持っていなくても別にどうってことはないと私は思うのですが、彼は律儀にも下調べして扇子を携帯したようです。ただ、茶道用の小ぶりなものではなく、普通の仰ぎ扇子を持参したそうで、周囲の人からじろじろ見られ、恥ずかしい思いをしたと言います。 さらに、正座も大きな負担だったそうです。慣れていない人にとって、長時間の正座は非常に辛いものです。気遣いのできる亭主であれば、「脚を崩しても大丈夫です」と声をかけてくれるものですが、今回はそういった配慮がなかったとのこと。それにもかかわらず、茶席は由緒ある寺院で行われ、濃茶席、茶懐石、薄茶席と順々に案内され、一つ一つ丁寧に説明があったそうです。脚の痛みを我慢しながらなのでせっかくの説明も上の空で聞く羽目になり、脚を崩したいことも言い出せず、ひたすら苦しい時間だったと話していました。 この話を聞いて、私は茶道家として非常に心苦しく感じました。確かに正座や扇子といった作法は、茶道を学ぶ者にとって基本の礼儀です。しかし、茶道に馴染みのない人への心遣いや配慮が欠けていたことが、後輩のような初心者にとって茶道が遠い存在に感じられる原因になったのだと思います。 こうした排他的な側面が、茶道人口の高齢化や減少に拍車をかけているのではないかと考えます。茶道は本来、形式や礼儀だけではなく、「和敬清寂」の精神を通じて、人々に安らぎや幸せを提供するものです。しかし、その根幹を忘れ、形式ばかりが先行してしまうと、初心者や若い世代にとっては高い壁となってしまいます。 年末にこのような話を聞けたことは、茶道家として改めて自分のあり方を考える機会となりました。茶席が初心者や一般の方にも楽しめるものになるように、作法や形式に固執す...

薄茶と濃茶

茶道において、抹茶は「薄茶(うすちゃ)」と「濃茶(こいちゃ)」の二つの飲み方があります。そして、この二つには使用する茶葉にも明確な違いがあります。 薄茶用と濃茶用の茶葉の違い 抹茶の茶葉は「碾茶(てんちゃ)」と呼ばれ、日光を遮った茶畑で栽培され、茶葉を揉まずに乾燥させたものを石臼で挽いて作られます。その中でも、濃茶に使われる茶葉はより丁寧に栽培・選別されており、旨味や甘みが強く、渋みが少ないのが特徴です。一方で、薄茶用の茶葉は比較的リーズナブルなものが多く、さっぱりとした風味のものが主流です。 また、濃茶は少量の抹茶に対してお湯を少しずつ加え、練るようにして仕上げるため、茶葉そのものの味わいがダイレクトに出ます。そのため、上質な茶葉が求められます。逆に、薄茶は泡立てることでまろやかさが生まれ、多少渋みがあっても美味しくいただけます。 初めての点前指導では濃茶用茶葉を 私は、出稽古などで誰かに点前を教えるとき、まずは平点前(薄茶点前)から始めます。その際、最初に相手に飲んでもらう薄茶には、実は濃茶用の茶葉を使います。これは、抹茶そのものの美味しさを純粋に実感してほしいからです。上質な茶葉を使うことで、初めての人でも抹茶の旨味と甘みを感じやすくなります。 その後の稽古では、リーズナブルな薄茶用の茶葉に切り替えます。これにより、点前の技術次第で茶の味が変化することを体感してもらいます。不思議なもので、どんな茶葉でも点前が上達すると、茶の味がまろやかになるものです。私は、その変遷を最も感じやすい茶葉の種類を選び、稽古を進めています。 このアドバイスをくれたのは、ひいきにしているお茶屋さんの販売員の方。濃茶用にも薄茶用にもそれぞれランクがあるのですが、「濃茶用の一番リーズナブルなランクは、薄茶用の最上級品と同じ価格。でも、濃茶用のほうがおいしい」とのことで、「ちょっといい茶席での点前は、リーズナブルな濃茶用を薄茶にすると良い」と教えてもらったのがきっかけです。 先日の茶席では「少し贅沢に」 先日、友人の酒井さんが主宰する京都・当時近くにある茶房「間」で開催した茶席では、お茶屋さんのアドバイスも踏まえ、あえて濃茶用(宇治茶の名門、上林三入さんの「後昔」)の茶葉を薄茶にして提供しました。この日のコンセプトは、「少し贅沢に」。濃茶用の茶葉を薄茶として点てると、甘みと旨味が引き立ち、...